Najsmaczniejsza ryba 159

Ryby to samo zdrowie i powinno się je mieć włączone na stałe do swojej diety. Są bogate w wiele cennych składników odżywczych, w tym kwasów tłuszczowych omega-3 niezbędnych do pracy mózgu i serca. Jakie ryby są najsmaczniejsze, i które z nich posiadają jak najwięcej witamin?

Witaminy w rybie

Cenne składniki zawarte w rybach mają ogromny wpływ również na opóźnienie procesu starzenia, przy czym pozytywnie wpływają na wygląd skóry i włosów. Do najchętniej wybieranych gatunków należą ryby morskie. To po nie powinno się sięgać jak najczęściej. Według dietetyków nawet do dwóch razy w tygodniu. Szczególnie polecane są również ryby słodkowodne, ponieważ ich mięso jest bogate w pełnowartościowe białko. Jest ono łatwo strawne i przyswajalne. Gatunki te zawierają również sole mineralne: fosfor, cynk, selen, jod, potas, magnez i wapń. W przypadku chudych gatunków, ich główną zaletą jest witamina B, a tłuste ryby zawierają cenną witaminę A i D.

Jakich ryb nie jeść

Oczywiście bywają też gatunki, których lepiej nie jeść, ponieważ zawierają związki rtęci, dioksyny oraz polichlorowane bifenyle. Zatem, które ryby warto wprowadzić na stałe do swojego jadłospisu?

Zdrowe ryby

  1. Dorsz – rodzima ryba z bałtyckich wód. Jej białe i chude mięso jest niezwykle delikatne. Bogata w witaminę A i D oraz jod. Co ciekawe z jej wątroby produkowany jest tran. Pomimo sporej zawartości tłuszczów, dorsz jest najmniej kaloryczną rybą. W 100 gramach świeżego mięsa, zawarte jest tylko 80 kcal.
  2. Sola – ryba morska, pochodząca z Morza Śródziemnego, Północnego i Bałtyckiego. Jest to najszlachetniejsza ryba o bardzo delikatnym smaku. Ma białe, chude i jędrne mięso. Posiada najmniej dioksyn i zanieczyszczeń organicznych.
  3. Makrela – posiadaczka tłustego i bardzo aromatycznego mięsa, niemal pozbawiona ości. Ma najwięcej białka, spośród wszystkich ryb morskich. Oprócz tego ma dużo potasu, magnezu, żelaza oraz witaminy A i D.
  4. Mintaj – ma białe, chude i lekkie mięso. Delikatny zapach i brak ości zwiększa jej popularność. Podobnie jak Sola ma najniższą pozostałość dioksyny i pozostałych zanieczyszczeń organicznych.
  5. Łosoś – mięso o bladoróżowym kolorze. Delikatne i tłuste, nie posiada ości. Oprócz cennych kwasów tłuszczowych zawiera witaminy z grupy B, A, D i E oraz minerały, fosfor i cynk.